Nee zeggen.
Het is zo verdomd moeilijk.
Tenminste, als je een people pleaser bent zoals ik.
Of tenminste, zo was ik vroeger.
Nee. Een supereenvoudig woordje.
3 letters.
1 lettergreep.
En toch kreeg ik het vroeger vaak niet over mijn lippen.
Herkenbaar?
Lees dan zeker verder, want misschien herken je dan ook onderstaande situaties.
- Je dagen vliegen voorbij en je bent constant in de weer voor anderen. Het start ’s ochtends als je opstaat met de zorg voor je partner en je gezin. Snel ook zorgen dat je er zelf wat deftig voorkomt en in die 2 minuten waarin je snel je koffie drinkt, kan je nog dat ene mailtje sturen waar je deze nacht aan dacht.
Op het werk staan je collega’s, zoals gewoonlijk, klaar met allerhande vragen (of puilt je mailbox uit). Hetgeen je eigenlijk gepland had om te doen, komt er niet van. ‘Dat zal ik dan deze avond als de kinderen in bed liggen wel doen’. Eigenlijk heb je daar helemaal geen zin in, maar je hebt geen keuze want je deadline komt eraan en je hebt het al zo vaak opgeschoven doordat er andere dingen tussenkwamen.
Na de gewoonlijke avondspits (met een taxishift erbij als je kinderen hebt), werk je je taak af (hoewel je eigenlijk doodmoe bent). En uiteraard beantwoord je ook nog dat mailtje met die dringende vraag van je baas. Uiteindelijk plof je, redelijk uitgeput in je zetel. Nu is het écht tijd voor ontspanning. Je zet je favoriete serie op, verstand op nul. Tot je telefoon begint te piepen. Een what’s appje van je vriendin. Ze heeft een vreselijke dag achter de rug en wil haar verhaal kwijt. Eigenlijk heb je hier helemaal de energie niet voor, maar je bent al aan het antwoorden. Je serie, die zal voor een volgende keer zijn…
- Tijd om nog eens af te spreken met een vriend of vriendin. Jullie nemen allebei jullie agenda erbij en het wordt al snel duidelijk dat het niet gemakkelijk wordt om een momentje te vinden waarop jullie allebei vrij zijn. Automatisch begin je te schuiven in je agenda. ‘Dit momentje had ik voor mezelf voorzien, maar dat kan ik misschien wel verzetten.’ Of ‘hier kan ik wel vragen om deze afspraak te verplaatsen’. Door de aanpassingen die jij maakt, kunnen jullie uiteindelijk een moment vastleggen. Achteraf blijft het een beetje knagen, want eigenlijk vind je het niet zo fijn dat je je planning hebt aangepast. Maar ach, je wil ook wel echt die vriend of vriendin zien en anders was het er nooit van gekomen.
Het is de vooravond van jullie afspraak. Een smsje van je vriend/in: ‘Sorry, ik haal het toch niet morgen, kunnen we een andere moment afspreken?’
De teleurstelling komt bij je naar boven. Jij hebt je afspraak verplaatst en je aangepast, en nu blijkt het voor niets te zijn. Je wordt kwaad.
Maar je antwoordt: ‘ok, geen probleem. Zeg maar wanneer het je past….’ - Je weet dat er eigenlijk van je geprofiteerd wordt. Je weet dat ze jou iets vragen omdat ze gewoon zijn dat jij toch ja zegt. Je weet dat er daarbij zelden tot geen rekening gehouden wordt met jouw behoeften. Maar je zwijgt. Je zegt ja en doet wat ze vragen. Want zo ben je het gewoon. En ach, je hebt ook geen zin in gedoe, het gaat allemaal gewoon vlotter als je snel even doet wat ze je vragen.
Tot dat ene moment, waarop de druppel valt die jouw emmer doet overlopen. Die ene vraag die er teveel aan is. Je ontploft en reageert heel boos en emotioneel. De mensen schrikken, en vragen zich af wat er met je gebeurd is. Ze begrijpen niet waarom je zo reageert, het was toch maar een vraag, waar maak je je zo druk om? Ze vinden dat je je aanstelt. Jij voelt je helemaal onbegrepen en vergeten. En blijft met deze gevoelens zitten. - Vandaag heb je beslist écht aan jezelf te denken. Je voelt dat het nodig is. Niets of niemand zal vandaag dwarsbomen wat jij echt nodig hebt en wil. ‘Nee’ zal jouw favoriete woord zijn vandaag. Je begint vol moed alvast in je hoofd te oefenen ‘Nee, sorry, dat zal niet lukken.’ ‘Nee, sorry, je kan het misschien eens aan ….vragen.’ ‘Nee, sorry, een andere keer misschien’.
De eerste situatie dient zich aan en je komt je belofte aan jezelf na en zegt ‘Nee, sorry, dat kan ik niet voor je doen.’ Je voelt een gevoel van trots en opluchting. Het is je gelukt!
Ondertussen trekt het gezicht van de persoon tegen wie je dit gezegd hebt, wit weg. Je ziet onbegrip, boosheid, teleurstelling…
Een vlaag van schuldgevoel steekt de kop op en er klinkt 1 zin door je hoofd: ‘Zie je wel, nu ben je egoïstisch geworden.’
De impact van het schuldgevoel spoelt het trotse gevoel met 1 golf weg. Je neemt je voor geen nee meer te zeggen, het laatste wat je wil is immers een egoïst worden…
Dit zijn 4 situaties die ikzelf meerdere keren in mijn leven heb meegemaakt.
En tegelijkertijd zie ik veel mensen rondom mij in gelijkaardige situaties verzeild geraken.
En dit heeft vaak een gigantische impact op het leven en het welzijn van mensen. Net zoals dat bij mij het geval was.
Ik voelde me onbegrepen, vergeten, eenzaam.
Ik overschreed systematisch mijn eigen grenzen en stond niet stil bij mijn behoeften.
Mijn extreme focus op anderen deed me mezelf helemaal vergeten.
Waardoor er uiteindelijk niets meer van me overschoot.
People pleasen schaadt je gezondheid en je welzijn.
En hoewel je jezelf graag wijsmaakt dat dit niet zo is, is people pleasen ook schadelijk voor de mensen rondom je.
Niet voor de opportunisten. Maar ik denk niet dat je dat heel erg vindt.
Maar wel voor de mensen om wie jij geeft.
Want voor hen kan je pas écht zorgen als je eerst voor jezelf zorgt.
Zij verdienen de allerbeste versie van jou. En da’s de versie waarin jij gelukkig bent, zorg draagt voor jezelf en tegemoet komt aan jouw behoeften.
En nee, dan word je geen egoïst. Maar wel een zorgzaam persoon. Die houdt van zichzelf en van anderen.
Heb jij er genoeg van om een people pleaser te zijn?
Wil jij écht leren houden van en zorgen voor jezelf zodat je ook écht kan zorgen voor de mensen van wie je houdt?
Dan kan je met dit werkboek alvast aan de slag om jouw zelfvertrouwen een boost te geven.
Want door voor jezelf te zorgen en je eigen grenzen te bewaken, zorg jij ervoor dat je de beste versie van jezelf kan teruggeven aan onze wereld!
2 gedachten aan “Nee zeggen”