Hoe angst je kan helpen om jouw dromen te realiseren!


Ja, je hebt het goed gelezen. Angst is niet altijd negatief en er bestaat angst die jouw dromen kan helpen realiseren!

Je hebt namelijk 2 soorten angst.

Enerzijds heb je angst die ontstaat als we teveel nadenken over wat allemaal mogelijk zou kunnen gebeuren. Deze angst is irrationeel en heeft als doel om ons klein te houden. Bijvoorbeeld: “als ik dit doe, dan zal ik ongetwijfeld falen en dan zal iederen zien dat ik eigenlijk niet veel waard ben”. 

Dit soort angst helpt je niet verder en zal je absoluut niet helpen om je dromen te realiseren, integendeel! Het vertrekt vanuit het perspectief dat alles gevaar inhoudt en dat ons belangrijkste doel in het leven is om alle gevaarlijke situaties te vermijden.

Maar daarnaast heb je ook het soort angst dat ontstaat als je je grenzen verlegt. De kriebels die je in je buik voelt als je iets gaat doen waarvan je weet dat je het dolgraag wil kunnen, maar waarvan je voelt dat het echt een grote stap is. Je kan het vergelijken met de kriebels in je buik als je op een achtbaan gaat waar je echt wel zin in hebt, maar tegelijk eigenlijk heel erg bang bent voor wat je te wachten staat. Maar je doet het, je geeft je over en eens vertrokken kan je alleen maar meegaan met de flow. Je gilt het uit bij de steile afdaling of de looping en achteraf heb je even tijd nodig om op adem te komen. Maar denk je wel direct: wow, de max, ik voel dat ik leef!

En misschien ben jij geen achtbaanfan, maar dan is er ongetwijfeld iets anders waarbij jij voelt dat je je grenzen moet verleggen om het te doen maar waar je achteraf een ongelooflijke kick van krijgt.

Dit soort angst, of beter deze ‘achtbaankriebels’ (klinkt iets beter, vind je ook niet?) helpen je om jouw dromen te realiseren. Als je ze voelt, betekent het dat je je comfortzone aan het uitbreiden bent en dat je dichter komt bij wat jou echt gelukkig maakt. Het betekent dat je groeit als persoon naar de beste versie van jezelf.

Wil je dus jouw dromen realiseren, dan heb je meer van die achtbaankriebels nodig!

Het probleem is echter dat we de ‘achtbaankriebels’ verwarren met de eerste, irrationele, verlammende angst. We ervaren het als iets slecht en als een teken dat er gevaar dreigt en dat we beter niet verder gaan. Wat niet verwonderlijk is, want de manier waarop de angst zich voordoet kan vaak heel gelijkaardig zijn: verhoogde hartslag, hartkloppingen, zweten, versnelde ademhaling,… Zeker hoogsensitieve personen kunnen dit als heel intens ervaren. En het kan zelfs gebeuren dat je zo onder de indruk bent van deze gevoelens, dat je angst voor de angst ontwikkelt en zo in een ware paniekaanval terecht komt. Allesbehalve leuk dus, en al helemaal geen stimulans om verder te doen.
Dus ga je maar terug naar je comfortzone, en blijven je dromen in de schuif liggen.

Het is met andere woorden erg belangrijk om onderscheid te leren maken tussen irrationele angst en ‘achtbaankriebels’. Om te leren inzien wanneer de verhoogde adrenaline in je lichaam net een teken is om verder te doen. En om te leren hoe je dan met die angst kan omgaan zodanig dat ze je niet verlamd.

Dit is dan ook iets waar ik expliciet mee aan de slag ga in mijn coachingstrajecten. Samen met mijn klanten ga ik op zoek naar uitdagingen, de befaamde roze pepers. Een roze peper is voor mij geslaagd als ze een stevige dosis ‘achtbaankriebels’ teweeg brengt. Door dit regelmatig te doen, train je jezelf in het omgaan met angst en leer je beter en beter om je niet lam te laten leggen. En zo zet je telkens een stapje verder in de realisatie van jouw dromen.

Wil jij ook leren onderscheid maken tussen verlammende angst en ‘achtbaankriebels’?
Wil je leren om de ‘achtbaankriebels’ te gebruiken om jouw wildste dromen te realiseren?

Plan dan nu je gratis en vrijblijvend take-off gesprek in en ik onderzoek samen met jou hoe ik jou hierin kan ondersteunen!
Plan zelf je gesprek in via deze link:
www.calendly.com/livingit
Of mail naar kim@livingit.be


Groetjes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.