Zet jij mini-stapjes?

Onlangs las ik dit boekje: “De kunst van Kaizen” van Robert Maurer.
Het gaat over hoe je via kleine veranderingen grote doelen kan realiseren.
En met klein bedoel ik ├ęcht klein.
Mini-stapjes.
Mini-mini-mini stapjes zelfs ­čśŐ.

Het idee erachter is eigenlijk simpel.
Door echt superkleine stapjes te zetten, omzeil je de ingebouwde alarmcentrale in je brein.
Ons brein is namelijk geprogrammeerd om gevaar te detecteren.
Dit hebben we overge├źrfd van onze voorouders, de oermensen, toen het opmerken van gevaar echt razend belangrijk was om te overleven.
Dit systeem is dus erg goed ontwikkeld en nog steeds erg actief, ook Alis het risico dat we zomaar een wild dier tegenkomen op straat net iets kleiner geworden.

Van zodra ons brein gevaar detecteert, schiet de alarmcentrale in actie en zal ons lichaam zich voorbereiden op een fight-or-flight respons. Je stressniveau piekt en je bent enkel en alleen gefocust op het vermijden van het gevaar.
Dit wil ook zeggen dat al je creativiteit, je gezond verstand en je logisch redeneren op dit moment in slaapmodus gaan.
En dat heeft grote gevolgen.
Want telkens je uit je comfortzone gaat, zal je brein dat detecteren als ‘gevaarlijk’, wordt je lichaam klaargestoomd voor een fight-or-flight respons en verlies je als het ware je gezond verstand.
Terwijl het net je gezond verstand is dat zegt dat je die stap echt wel wil zetten, dat daar ligt wat jou gelukkig zal maken.

Door de Kaizen-methodiek toe te passen, omzeil je dit alarmsysteem doordat je brein het niet als gevaarlijk zal bestempelen om dat mini-stapje te zetten.

Stel dat je wil gaan sporten en dat dit echt niet is wat jij gewoon bent, dan zal je brein ongetwijfeld alarmsignalen uitzenden als jij beslist om elke week 3 keer naar de fitness te gaan. Met als gevolg dat je goed voornemen vaak al snel in het water valt.
Maar je brein zal niet reageren als jij beslist om elke dag bv. 1 min aan lichaamsbeweging te doen.

‘Ja maar, wat ben je daar nu mee?’ denk je nu misschien.

Inderdaad, 1 minuut per dag zal misschien je conditie niet zoveel verbeteren. Maar doordat je je ingebouwde alarmcentrale omzeilt, blijft je gezond verstand wel verder werken en zal je automatisch nieuwe idee├źn krijgen over hoe je verder aan je conditie kan werken. En voor je het weet ben je door het zetten van deze mini-stapjes je doel aan het realiseren!

Een echte aanrader, dit boekje! Zowel om te lezen als om mee te experimenteren.

Wil je nog meer leren om uit je comfortzone te komen?
Wil je je zelfvertrouwen vergroten om je wildste dromen (m├ęt mini-stapjes) te realiseren?
Plan dan nu je gratis en vrijblijvend take-off gesprek in via deze link of stuur een mailtje naar kim@livingit.be.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *